Am inceput sa ma gandesc cum ar trebui sa fie un bun invatator sau educator. De mica credeam ca trebuie doar sa-si iubeasca elevii si restul vine de la sine, insa am realizat ca nu este nevoie doar de iubire. Desigur, este foarte important ca un educator sau invatator sa-si iubeasca elevii insa, pe langa aceasta calitate, trebuie sa fie creativ, sincer, organizat, sanatos si lista continua.
Autorii Camelia si Eusebiu Munteanu au identificat zece calitati ale educatorului ideal la gradinita.
“ Simtul umorului - un copil rade in medie de 200
de ori pe zi, iar un adult de 15 ori pe zi. Simtul comun ne face sa credem ca
din aceasta diferenta rezulta seriozitatea adultului; ceea ce e complet fals,
deoarece o judecata matura nu presupune neaparat disparitia bunei dispozitii.
Dimpotriva, pare mai intelept sa ne manifestam unii fata de ceilalti bucuria de
a trai si de a fi impreuna.
Spirit ludic – sa ne faca placere sa ne jucam cu
copiii, fara sa ne fie teama ca devenim ridicoli. Nu putem cunoaste cu adevarat
un copil daca nu ne-am jucat cu el macar o data. Din pacate, acest tip de
educator pare a fi o rara avis in gradinite, desi a te juca cu
copiii este o dovada de maturitate profesionala si spirituala.
Creativitate si imaginatie – doua calitati
indispensabile unui educator. Originalitatea si inventivitatea cadrului
didactic se poate manifesta in amenajarea ambientului educational, in crearea
si organizarea continuturilor, in conceperea unor noi instrumente de lucru, in
crearea si utilizarea unor strategii ludice, in comunicarea cu copiii si cu
parintii (prezenta de spirit).
Atentie si abilitati de comunicare – educatorii ce au
o atentie distributiva au mai multe sanse sa detina controlul casei fara a
depune efort prea mare: copiii din aceste clase fiind mai relaxati, ei se simt
foarte bine la gradinita. De regula, educatorul ce detine capacitati perceptive
de exceptie are tendinta de a-si focaliza intreaga atentie asupra
interlocutorului. Intr-o comunicare directa cu un copil (sau cu un adult), un
asemenea practician poate ,,scana” si cele mai mici variatii precum: cuvintele
folosite, gestica intregului corp, pozitia corpului, miscarile oculare, ritmul
respiratiei sau tonusul muscular (faza de calibrare). Preluand instantaneu
aceste informatii, educatorul incepe sa vorbeasca preopinentului ,,pe limba sa”
utilizand aceleasi caracteristici verbale si
nonverbale. Copilul capata astfel convingerea ca a fost pe deplin inteles, iar
in scurt timp intre respectivul copil si educator se stabileste o relatie
aparte, de incredere reciproca (faza de amortizare). In cel mult doua-trei
saptamani, un asemenea practician reuseste sa stabileasca relatii de incredere
cu aproape fiecare copil din clasa.
Empatie
– capacitatea de a se transpune in pielea copilului si de a rezona emotional cu
acesta ii ofera educatorului sansa de a cunoaste mai bine copiii. Educatorul empatic
traieste intens problemele celor din jurul sau, implicandu-se (uneori chiar mai
mult decat trebuie) in rezolvarea acestora.
Calm, rabdare si fermitate
– calmul si rabdarea sunt trasaturi specifice unui profesionist ce exceleaza in
domeniul relatiilor interumane. La gradinita, calmul, rabdarea si fermitatea
practicianului sunt direct proportionale cu gradul de disciplina al
prescolarilor. Un educator sigur pe el ofera copiilor un orizont de asteptare
predictibil, ceea ce este benefic pentru dezvoltarea psihica a acestora.
Spirit origanizatoric
– creativitatea si capacitatea de a improviza sunt importante, dar ele trebuie
subsumate unui plan de actiune. Scopul intregii activitati cu prescolarii
consta in atingerea obiectivelor din programa. Pentru a reusi acest lucru,
educatorul are nevoie de un plan esalonat care sa-l orienteze in activitatea de
zi cu zi.
Simtul dreptatii
- inseamna sa ai aceeasi masura de lucru
pentru fiecare copil in parte; usor de spus, greu de facut. In sistemul
romanesc de invatamant, atat programele, cat si practicile profesorilor au
favorizat dintotdeauna pe unii copii in dauna celorlalti. Cum putem sa ne
pastram simtul dreptatii cand insasi masura e stramba? Foarte simplu:
livrandu-ne atentia intr-un mod generos, manifestand o disponibilitate
nedisimulata pentru solicitarile fiecarui copil in parte si evitand
ierarhizarea copiilor.
Capacitatea de a lucra in echipa
– principalii parteneri ai educatorului sunt parintii copiilor. Inainte de a
putea lucra in echipa cu parintii trebuie insa indeplinite urmatoarele trei
conditii:
a. sa
existe un scop comun: buna dezvoltare a copilului;
b. sa
fie stabilita o strategie comuna de actiune: observarea comportamentului
copilului acasa si la gradinita si interventia oportuna si eficienta a
adultului;
c. sa
existe incredere intre parteneri: conteaza foarte mult relatia educatorului cu
copilul si cu parintii.
Sanatate –
nici una dintre cele noua calitati anterioare nu-si mai are rostul daca
sanatatea fizica sau psihica a educatorului este afectata. Prezenta permanenta
la grupa a unui educator bolnav, suferind constituie in mod cert o piedica in
dezvoltarea normala a copiilor."
Voi ce parere aveti? Cum ar trebui sa fie un bun invatator sau educator in viziunea voastra?
Sursa: cartea “Ghid pentru Invatamantul Prescolar. O abordare din perspectiva noului curriculum” de Camelia Munteanu si Eusebiu Neculai Munteanu
Sursa foto: www.wisegeek.com
www.tkcalifornia.org
www.tkcalifornia.org
1 Comentarii
Tehnic ...tot ce ati spus mai sus sunt cuvinte sapate in piatra filosofala a educatorului-pedagogului-invatatorului-profesorului. Dar mai exista ceva ce trebuie sa aiba acest " om " un mod de a atrage si de a mentine atentia tuturor ...frumusetea interioara si acel "vino incoa'... O persoana cu o voce stridenta , ce nu are un port frumos si nu se chinuie sa placa , chiar si copiilor...atunci nu va fi capabila de " transfer " nici individual nici colectiv. Arta in sine are la baza "transferul" emotional al continuturilor cognitive superioare ( emotional-intelectuale) cele care fac un om sa tresalte de bucurie si instaureaza sentimentele puternice de afectiune. Scopul principal fiind dragostea studentului pentru invatator.
RăspundețiȘtergere