Cum trebuie sa fie un bun invatator sau educator?



Am inceput sa ma gandesc cum ar trebui sa fie un bun invatator sau educator. De mica credeam ca trebuie doar sa-si iubeasca elevii si restul vine de la sine, insa am realizat ca nu este nevoie doar de iubire. Desigur, este foarte important ca un educator sau invatator sa-si iubeasca elevii insa, pe langa aceasta calitate, trebuie sa fie creativ, sincer, organizat, sanatos si lista continua. 

Autorii Camelia si Eusebiu Munteanu au identificat zece calitati ale educatorului ideal la gradinita.  

“ Simtul umorului - un copil rade in medie de 200 de ori pe zi, iar un adult de 15 ori pe zi. Simtul comun ne face sa credem ca din aceasta diferenta rezulta seriozitatea adultului; ceea ce e complet fals, deoarece o judecata matura nu presupune neaparat disparitia bunei dispozitii. Dimpotriva, pare mai intelept sa ne manifestam unii fata de ceilalti bucuria de a trai si de a fi impreuna. 

Spirit ludic – sa ne faca placere sa ne jucam cu copiii, fara sa ne fie teama ca devenim ridicoli. Nu putem cunoaste cu adevarat un copil daca nu ne-am jucat cu el macar o data. Din pacate, acest tip de educator pare a fi o rara avis in gradinite, desi a te juca cu copiii este o dovada de maturitate profesionala si spirituala.

Creativitate si imaginatie – doua calitati indispensabile unui educator. Originalitatea si inventivitatea cadrului didactic se poate manifesta in amenajarea ambientului educational, in crearea si organizarea continuturilor, in conceperea unor noi instrumente de lucru, in crearea si utilizarea unor strategii ludice, in comunicarea cu copiii si cu parintii (prezenta de spirit).

Atentie si abilitati de comunicare – educatorii ce au o atentie distributiva au mai multe sanse sa detina controlul casei fara a depune efort prea mare: copiii din aceste clase fiind mai relaxati, ei se simt foarte bine la gradinita. De regula, educatorul ce detine capacitati perceptive de exceptie are tendinta de a-si focaliza intreaga atentie asupra interlocutorului. Intr-o comunicare directa cu un copil (sau cu un adult), un asemenea practician poate ,,scana” si cele mai mici variatii precum: cuvintele folosite, gestica intregului corp, pozitia corpului, miscarile oculare, ritmul respiratiei sau tonusul muscular (faza de calibrare). Preluand instantaneu aceste informatii, educatorul incepe sa vorbeasca preopinentului ,,pe limba sa” utilizand aceleasi caracteristici verbale si nonverbale. Copilul capata astfel convingerea ca a fost pe deplin inteles, iar in scurt timp intre respectivul copil si educator se stabileste o relatie aparte, de incredere reciproca (faza de amortizare). In cel mult doua-trei saptamani, un asemenea practician reuseste sa stabileasca relatii de incredere cu aproape fiecare copil din clasa.

Empatie – capacitatea de a se transpune in pielea copilului si de a rezona emotional cu acesta ii ofera educatorului sansa de a cunoaste mai bine copiii. Educatorul empatic traieste intens problemele celor din jurul sau, implicandu-se (uneori chiar mai mult decat trebuie) in rezolvarea acestora.



Calm, rabdare si fermitate – calmul si rabdarea sunt trasaturi specifice unui profesionist ce exceleaza in domeniul relatiilor interumane. La gradinita, calmul, rabdarea si fermitatea practicianului sunt direct proportionale cu gradul de disciplina al prescolarilor. Un educator sigur pe el ofera copiilor un orizont de asteptare predictibil, ceea ce este benefic pentru dezvoltarea psihica a acestora.

Spirit origanizatoric – creativitatea si capacitatea de a improviza sunt importante, dar ele trebuie subsumate unui plan de actiune. Scopul intregii activitati cu prescolarii consta in atingerea obiectivelor din programa. Pentru a reusi acest lucru, educatorul are nevoie de un plan esalonat care sa-l orienteze in activitatea de zi cu zi.

Simtul dreptatii -  inseamna sa ai aceeasi masura de lucru pentru fiecare copil in parte; usor de spus, greu de facut. In sistemul romanesc de invatamant, atat programele, cat si practicile profesorilor au favorizat dintotdeauna pe unii copii in dauna celorlalti. Cum putem sa ne pastram simtul dreptatii cand insasi masura e stramba? Foarte simplu: livrandu-ne atentia intr-un mod generos, manifestand o disponibilitate nedisimulata pentru solicitarile fiecarui copil in parte si evitand ierarhizarea copiilor.

Capacitatea de a lucra in echipa – principalii parteneri ai educatorului sunt parintii copiilor. Inainte de a putea lucra in echipa cu parintii trebuie insa indeplinite urmatoarele trei conditii:
a. sa existe un scop comun: buna dezvoltare a copilului;
b. sa fie stabilita o strategie comuna de actiune: observarea comportamentului copilului acasa si la gradinita si interventia oportuna si eficienta a adultului;
c. sa existe incredere intre parteneri: conteaza foarte mult relatia educatorului cu copilul si cu parintii.

Sanatate – nici una dintre cele noua calitati anterioare nu-si mai are rostul daca sanatatea fizica sau psihica a educatorului este afectata. Prezenta permanenta la grupa a unui educator bolnav, suferind constituie in mod cert o piedica in dezvoltarea normala a copiilor."


Voi ce parere aveti? Cum ar trebui sa fie un bun invatator sau educator in viziunea voastra?


Sursa: cartea “Ghid pentru Invatamantul Prescolar. O abordare din perspectiva noului curriculum” de Camelia Munteanu si Eusebiu Neculai Munteanu
Sursa foto: www.wisegeek.com 
                 www.tkcalifornia.org

Trimiteți un comentariu

1 Comentarii

  1. Tehnic ...tot ce ati spus mai sus sunt cuvinte sapate in piatra filosofala a educatorului-pedagogului-invatatorului-profesorului. Dar mai exista ceva ce trebuie sa aiba acest " om " un mod de a atrage si de a mentine atentia tuturor ...frumusetea interioara si acel "vino incoa'... O persoana cu o voce stridenta , ce nu are un port frumos si nu se chinuie sa placa , chiar si copiilor...atunci nu va fi capabila de " transfer " nici individual nici colectiv. Arta in sine are la baza "transferul" emotional al continuturilor cognitive superioare ( emotional-intelectuale) cele care fac un om sa tresalte de bucurie si instaureaza sentimentele puternice de afectiune. Scopul principal fiind dragostea studentului pentru invatator.

    RăspundețiȘtergere